Dagen begyndte kl. 10, hvor jeg vågnede til sne og blæsevejr. Det første, jeg tænkte, var, at dette kunne blive starten på en meget spændende etape, især når det kom til kørslen. Snevejr og tøvejr giver altid ekstra udfordringer på vejene, men jeg var klar til at tage dem op.
Inden jeg tog afsted, snakkede jeg med en ven, der arbejder hos StenaLine. Han kunne berolige mig med, at vejret ikke ville påvirke færgens sejlplan, og den ville afgå som planlagt.
Jeg kørte hjemmefra kl. 11.30, men vejene var allerede en udfordring. Temperaturen lå lige omkring frysepunktet, og sneen var begyndt at tø, hvilket resulterede i store, smattede pytter, der gjorde kørslen besværlig. Kl. 12.05 ankom jeg til min ven, som kørte mig ned til færgeterminalen.
Efter at have tjekket ind kl. 12.35, havde jeg en times tid til at vente, inden færgen sejlede. Kl. 13.35 sad jeg på min forudbestilte plads i buffeten med en vinduesplads, som gav mig en god udsigt til det oprørte hav.
Overfarten var alt andet end rolig – færgen gyngede en del på grund af blæsten, men vi kom fremad. Imens hørte jeg fra min kollega, der skulle flyve fra Aalborg via København til Stockholm. Hans dag var allerede fyldt med udfordringer, da hans fly fra Aalborg blev aflyst. Han måtte ombooke og endte med en afgang, der betød ankomst i Stockholm omkring midnat. Derefter ventede ham yderligere 100 km kørsel til hans destination.
Kl. 18.25 var jeg klar til at starte kørslen fra Göteborg. Jeg fik udleveret en Volvo XC60 som min bil til etapen – en komfortabel og stabil bil, hvilket var en lettelse under de aktuelle vejforhold.
De første 180 km foregik på våde veje, hvor tøvejret havde efterladt store pytter og tidvis gav lidt aquaplaning. Jeg måtte holde fokus og køre forsigtigt. De sidste knap 90 km blev en anderledes oplevelse, da der stadigvæk var rester af sne på vejene. Heldigvis var der tydelige spor at følge, som gjorde kørslen lidt mere overskuelig. Langt hen ad vejen holdt jeg mig bag andre biler, som nærmest viste vejen frem som "kongens efterfølger". Det gav en tryghed at kunne læne sig op ad deres sporvalg og hastighed.
Kl. 23.30 sad jeg endelig på mit hotelværelse efter en lang og krævende dag. Det havde været en interessant start på etapen, præget af vintervejr og tø, men jeg var tilfreds med at være kommet godt frem.
Jeg gik i seng ved midnatstid, udmattet men tilfreds med dagens udfordringer og resultater. Nu ser jeg frem til resten af denne spændende etape, hvor 1600 km på landevejene venter forude.