Jeg startede dagen tidligt og stod op kl. 5.30, da jeg havde en hel del at ordne, før jeg kunne køre mod dagens butik. Med en times kørsel til Värnamo og temperaturer på -6°C var der behov for at pakke bagagen, få den ned i bilen og fjerne is fra ruderne. Ude ved bilen kl. 6.15 brugte jeg 10 minutter på at skrabe ruderne fri for is. Frostgraderne gjorde det ikke til en fornøjelse, og jeg kunne ikke undgå at tænke på mange andre ting, jeg hellere ville lave på det tidspunkt.
Kl. 6.25 satte jeg kursen mod butikken og ankom kl. 7.45. Temperaturen i Värnamo var endnu lavere – hele -8°C – og vinden gjorde det råkoldt.
Heldigvis gik arbejdsdagen som en drøm. Ingen tekniske udfordringer, hvilket var en kærkommen kontrast til gårsdagens problemer. Jeg var færdig allerede kl. 10.45 og havde lidt tid til at tænke fremad. Jeg tjekkede Google Maps for at vurdere, hvor lang tid det ville tage at køre til Göteborg, da jeg overvejede at ombooke min færge, som oprindeligt skulle sejle i morgen kl. 9.10. En hurtig søgning viste, at der var en færgeafgang kl. 15.45 samme dag, og med omkring to timers køretid kunne jeg nemt nå det. Jeg ringede til StenaLine’s danske kontor og fik ombooket billetten. Samtidig sørgede mit vikarbureau, PowerPeople, for at afbestille min hotelovernatning i Göteborg.
Jeg kørte fra Värnamo kl. 11.06 og ankom til Hertz biludlejning i Göteborg kl. 13.56. Turen tog længere end de forventede to timer, da jeg kombinerede køreturen med to tankstop og frokost på Burger King.
Ved ankomst til Hertz bad jeg personalet om at ringe efter en taxa, da afstanden til StenaLine’s Danmarksterminal var for lang til at gå med en 26 kg kuffert og andet bagage. Taxaen blev bestilt og skulle ankomme efter 11 minutter. I løbet af denne tid kunne vi dog se en rød taxa, der kørte forvirret rundt, tydeligt udfordret af vejarbejdet i området. Til sidst lykkedes det chaufføren at finde frem, og turen til terminalen startede kl. 14.35. Ti minutter senere ankom jeg til terminalen, og taxaen kostede 182 SEK.
Kl. 14.50 havde jeg mit boardingpas i hånden og fandt hurtigt min kollega, der også skulle med færgen. Færgen afgik kl. 15.45, og jeg benyttede tiden om bord til at gå på nettet. Jeg købte premium-adgang til færgens WiFi, hvilket kostede den "dyre" sum af 49 SEK. Forbindelsen var stabil nok til, at jeg kunne opdatere mig på mails og sociale medier.
Under overfarten nød jeg også roen og tænkte tilbage på en etape, der havde budt på både udfordringer og succeser.
I Frederikshavn havde jeg aftalt afhentning med en ven, der havde passet min bil, mens jeg var i Sverige. Han hentede mig kl. 19.00, og jeg var hjemme i Hjallerup kl. 20.00 efter en lang dag.
Da jeg gik i seng kl. 21.30, var jeg helt udmattet, men tilfreds med afslutningen på denne etape. Jeg kunne se tilbage på en rejse, der havde været fyldt med oplevelser og arbejde, men også på et veludført projekt. Næste – og sidste – etape begynder den 6. januar 2025, og jeg ser frem til at tage hul på den med fornyet energi.