Jeg vågnede tidligt, allerede kl. 5.30, og begyndte at overveje om jeg skulle forsøge at ompakke min bagage i min nye kuffert, som havde bedre hjul end den oprindelige. Dog viste det sig hurtigt, at den nye kuffert simpelthen ikke kunne rumme alt, så jeg endte med at pakke tilbage i den oprindelige. Jeg besluttede dog at efterlade min isfjerner og risalamande hjemme for at spare lidt vægt – tilsammen vejede de 1,7 kg, og da kuffertens grænse er 23 kg, kunne jeg ikke tage chancer.

Efter endelig at have stået op kl. 6.30, gjorde jeg mig færdig og var klar til at tage afsted uden stress. Kl. 7.40 satte jeg kurs mod Aalborg Lufthavn og parkerede bilen på P1 R. Inden indtjekning vejede jeg kufferten for at sikre mig, at jeg ikke overskred vægtgrænsen. Ved at flytte min arbejdscomputer og Nvidia Shield over i kufferten nåede jeg præcis 22,6 kg ud af de tilladte 23 kg. Min rygsæk, der må veje 8 kg, landede på omkring 7,5 kg. Perfekt afbalanceret!

Efter et glat security check fandt jeg en plads ved gaten kl. 8.35 og brugte ventetiden på at arbejde på en video fra min sidste etape. Det var videoen til "Etape 4, Dag 11 (30-10-2024): Borlänge til Arlandastad" som jeg næsten nåede at færdiggøre – alt der manglede var baggrundsmusikken. Det føltes godt at få arbejdet gjort, og videoen vil være klar til at blive uploadet, når jeg ankommer til mit hotel.

Flyet til København var sat til afgang kl. 10.20, og jeg havde fået en plads helt forrest på række 1C, hvilket gjorde det nemt at komme ud af flyet. Vi lettede kl. 10.28 og landede præcis som planlagt i Kastrup kl. 11.02. København bød på gråvejr og kølige +6 grader, og jeg havde ikke meget tid, før mit næste fly til Stockholm skulle afgå.

Jeg fandt hurtigt vej til gaten for mit fly til Stockholm og ankom netop som de begyndte at boarde. Flyet lettede præcist kl. 12.00, og vi landede en time senere i Stockholm kl. 13.00. Heldigt for mig var det næste fly mod Luleå også ved gate F-terminalen, så jeg slap for en lang gåtur gennem lufthavnen. Jeg benyttede muligheden for at finde et strømstik og færdiggøre videoredigeringen, mens jeg ventede på den sidste flyafgang.

Middagen blev en simpel sandwich med æg og tomat på fuldkornsbrød, hvilket virkede som et fornuftigt valg sammenlignet med de dyre alternativer. En burger i en bar ved gaten kostede hele 280 SEK – alt for meget for en hurtig snack!

Flyet mod Luleå – en by langt oppe i det nordlige Sverige tæt på polarcirklen – var sat til afgang kl. 15.20. Luleå ligger i Norrbotten, Sveriges nordligste region, og er kendt for sit barske klima og smukke natur. Om vinteren kan temperaturen falde markant, og sneklædte landskaber og frosne søer præger området.

Vi lettede kl. 15.25 efter lidt afisning af flyets vinger, en nødvendig sikkerhedsforanstaltning for flyvninger i de kolde egne. Ved ankomst til Luleå kl. 16.40 var temperaturen præcis 0 grader, og skyerne lå lavt, hvilket indikerede den kommende vinterkulde.

I lufthavnen i Luleå skulle jeg afhente min udlejningsbil hos EuropCar. Jeg havde bestilt en Skoda Octavia Estate eller lignende, men fik i stedet en VW Passat stationcar – et fint valg, især til de lange afstande og vinterveje, der venter mig i de kommende dage. Efter at have fået bilnøglerne og hentet min kuffert (som ironisk nok var den sidste, der kom ud), brugte jeg lidt tid på at fjerne is fra bilens ruder, inden jeg kørte mod mit hotel, Comfort Hotel Arctic.

Kl. 17.30 ankom jeg til hotellet og var installeret på værelset kort efter. Jeg parkerede bilen udenfor hotellets hoveddør, og heldigvis kunne jeg lade den stå gratis der til næste morgen kl. 9.00, hvilket passede perfekt med min planlagte arbejdsstart.

Aftensmaden fandt jeg i nærheden ved Järnvägsgrillen, hvor jeg bestilte en burger med rensdyrkød – en spændende og ny oplevelse for mig. Efter en lang rejsedag var det skønt at kunne slappe af og nyde et lokalt måltid.

Nu er jeg klar til at tage hul på første arbejdsdag i denne etape, som starter i Boden, 37 km nord for Luleå.